Wednesday, December 31, 2008

كلام عن اخر العام


سنة جديدة...اخيرا
كانت السنة الماضية شريرة معي بشكل لا يصدق...لا اقول انها كانت سيئة جدا ولكنها كانت شريرة وخبيثة ولئيمة ومدمرة وسمجة وثقيلة الدم...خصوصا شهر ديسمبر..اليوم الثاني والعشرين منه بالذات...لم اكن اعرف انه يحتوي على كل هذا الشر


سنة جديدة...اخيرا
من جهة اخرى...كانت سنة دافئة ورائعة من اوجه عديدة..بالطبع تخللها الكثير من الضحك والكثير من غيوم السعادة الوردية..انا لم اقل انها شريرة تماما..ولكنها كانت ثقيلة قليلا
.......................................................................
اعترافات:
اعترف اني لم اتبع اي نوع من انواع الحمية بشكل جدي طوال هذه السنة على الرغم من ادعائاتي بالعكس وكذبي بخصوص وزني الذي يقل كل اسبوع من كيلو الى اثنين وسعادتي بتصديق كل من حولي للكذبة البيضاء واشادتهم بالتقدم الذي احرزه...وانا اضحكككككككك

اعترف كذلك ان ادماني للشيكولاتة زاد بشكل ملحوظ ولايمكن السكوت عنه...اعترفت بذلك اليوم لصديقتي المفضلة ولم انتظر اجابة...من الممكن اني خفت ان تجبرني على اعادة كمية الشيكولاتة التي اشتريتها

اعترف اني لم اعد انا..لم تعد نفسي كما عرفتها..تغيرت..اكيد تغيرت..ولكن ارجو ان يكون التغيير للأحسن

اعترف..انا لم انسى تماما بعد..شئ سخيف ولكنه حقيقي

اعترف ان فسخ خطبة فوزية كان على يدي..على اعتبار ماسيكون يعني

اعترف اني اصبحت انسانة سمجة قليلا..وغير قابلة للعلاج
اعترف اني اصبت مؤخرا بداء الكوابيس اللعين..والارق الالعن منه
اعترف اني تنازلت عن كل الاحلام الساذجة واستبدلتها بأحلام واقعية...كلمة احلام واقعية في حد ذاتها سخيفة الى درجة كبيرة ولكني فعلت


امنيات:
ترتيب عشوائي وليس على حسب الاهمية:
الدفا
الونس
الضحك
الشيكولاتة
المطر
اسكندرية
دريم بارك
خطوبة ريهام
الشهادة
ماما تخف
انتهاء معركتي انا والشبح..بانتصاري طبعا
128 حمراء
الرخصة

اعتذارات:
اولا..هيام اعرف انك تظنين اني صديقة خائنة..ربما كنت كذلك فعلا في وقت من الاوقات ولكني لن اكون تلك الصديقة بعد الان...وعد


ثانيا..شيماء اعتذر بشدة عن عدم تواجدي في ساحتك بالكمية الكافية خصوصا في هذه الايام

ثالثا..بابا..اكيد سنتحادث اكثر

رابعا..ماما اعتذر من كل قلبي عن ما فعلته وعن كل ما سأفلعه

خامسا..اعتذر بشدة عن تحولي لتلك الانسانة السمجة الكئيبة واعد بالتغيير في القريب العاجل
سادسا..فوزية يا رفيقة الكفاح..سامحيني لو كنت صعبة المراس احيانا..وسامحيني اذا كنت متعبة احيانا..او اذا جعلتك تظنين اني احبك بدرجة اقل مما افعل حقا

تشكرات:
لله
لبابا وماما
لفيروز ومنير وعبد الحليم واحلام مستغانمي واحمد خالد توفيق وابراهيم عبد المجيد...لخالتو..لاسكندرية وللكوربة ولميدان الجامع..للشيكولاتة والقهوة المحوجة..لفوزية وريهام وسارة اختي وسارة صديقتي وهبة وشيماء..احمد عز وعمرو و د\ممدوح عبد الحميد

رسائل:
ايها الصديق..الذي لم تكن يوما صديقا..لا اريد صداقتك ولا احتاجها ولا اطالب بها ولا اريد ان اتذكر..فقط اريد بعض السلام..وان اتنفس

ريهام..ايتها العزيزة واجهي مخاوفك ونفسك والعالم بأكمله قبل فوات الاوان

هيام..ادام الله عليك سعادتك..وسيف الصغير

فوزية..انتهي من هذا الموضوع الشائك والا فنهايته على يدي ..بحبك جدا على فكرة

رشا..يكفي كسل

هبة..شعار المرحلة القادمة..لا للتسرع

شيماء..من اجمل مخلوقات الله.."وهشوف فيكي يوم حلو" اكيد..أكيد..اكيد

طموحات
اطمح فقط الى بعض المنافذ في حياتي كي اعود وافعل ماكنت اجيده طوال حياتي..التنفس..والخروج..وبعض السكينة وان ارى الحياة والعالم بعيون اخرى..عيون جديدة..ذات نظرة عميقة
شعار المرحلة القادمة..نظرة جديدة..وعيون جديدة

7 comments:

علا من غزة said...

في الفترة الاخيرة يا بيسو .. كنت لما بقرأ بوستاتك بحس بالتوحد معاكي

بجد والله

حتى الآن انتي كاتبة بعض العبارات الي بجد كأنها جاية على لساني انا

حتى اسيائك من شهر ديسمبر انا موافقاكي فيه
وان كان باختلاف التاريخ -شوية

انا نفسي اكون كل سنة وانتي طيبة
ونفسي ان دعوة ان السنة الجاية تكون حلوة تتحقق
زهقنا واحنا بنستنى كل سنة تكون احسن .. مش كدة؟

تحياتي العميقة

soulmate said...

يا رب يا بيسو تكون السنه الى جايه احلى بحلوها او بمرها احلى من السنادى بالنسبالك ويا ريت اكون جنبك دايما وقت ما تحتاجينى فعلا وانتى عمرك ما قصرتى فى حقى ربنا يكرمك بكل الى تتمنيه وينعم عليكى وعلينا كلنا بنعمة النسيان كل سنه وانتى دايما بالف صحه واحسن حال وتعملى كل الى انتى عايزاه فى 2009

utopian girl said...

بت يا بوسي

والله ولا سمجة ولا حاجة و مش عارفة بتجيبي التخيلات دي من فين

او ممكن عشان حضرتك يافندم يعني حساسة و رقيقة بتحسي بأي تغيير في الاتجاه ده

يااااااااااارب السنة دي تكون احلي علينا كلنا

حاضر يا ستي مش هتسرع

علي فكرة والله بحبك اوي و يارب نفضل اخوات طووووول العمر

واخيرا هابي نيو يير

تــسنيـم said...

ده أجمل وأوقع وأدفا وأشمل كشف حساب قريته عن سنة 2008 ,,, لأ بجد الألوان ولرسم عاملة معاكي شغل

:)

كراكيب said...

بيسو يا بيسو
انا بقيت احب بلوجك اوي واللا ايه
اصل انا قعدت اجيب بوستات من زمان بقى واقراها وكدة

بلوجك كاميلة خااااااااالص يا بيسو
حقيقي يعني مش هزار

miro el niro kwaniro

حاسوباتيه said...

كل سنه وانتي طيبه يارب عجبني قوي ترتيبك لكل اوراقك في 2008 ويارب تكون 2009 سنه حلوه عليكي يارب وتحققي كل طموحاتك واحلامك يارب ياقمر

basma saghir said...

علا
بحب قوي ياعلا اني لما اكتب حد يقولي حسيت بالتوحد معاكي او يقولي ان اللي كتبته قريب قوي ليهم...بحب قوي كدة
يارب السنة الجاية تبقى كويسة لينا كلنا..مش عايزين معجزة بس عايزينها تبقى حنينة علينا :)

شوشو
:)
يارب يا شوشو يارب..وبعدين احنا اسمنا انسان يعني بننسى.. طبيعي يعني ان ذاكرتنا تبقى ضعيفة :)

بوب
ايه ده..هو انا مش سمجة..بس انا فعلا رقيقة وباكل رقاق كتير..بحبه جدا :)
يارب السنة الجاية تبقى بمبي في عيونك يا جميل يا مدوبني انت :) ونفتكر ان في العجلة الندامة وفي التأني السلامة والله..وحياة ربنا في التأني السلامة

تسنيم
شفتي بقى ازاي..عاملين احلى ميكس والله :)

كراكيب
ايوة انتي خلاص وقعتي في الفخ..اصل انا بلوجي بيعمل اعمال سحرية..نياهاهاهاها

هاجر
وانتي طيبة..يااااااااارب..وانتي كمان قولي امين