Tuesday, August 19, 2008

حبال الامل


يتلعثم الكلام كثيرا في داخلي هذه الايام...يبدو مترددا..او خجولا..يبدو كأي شئ الا كلامي...


لا اجرؤ على فقدان الامل..ابدو حزينة نعم...ولكني لا افقده..ابدو كمن فقدت الامل..ولكني لا افقده...كطفلة ساذجة اتمسك به مهما بدا ان في هذا الفعل مايعارض المنطق والعقل...اتمسك به دائما لاني ذكية جدا او لاني ساذجة جدا...كل شئ جيد لاني لست حزينة ولست يائسة ولست فارغة...كل ما في الامر ان قلبي انكمش كثيرا لم يعد يستطيع ان يحمل الكثير..وعقلي كذلك لا يستطيع احد ان يشغل تفكيري لاكثر من ربع ساعة بعدها اعود الى ذلك الفراغ المحبب


احاول التأقلم...يبدو لمن حولي انها محاولة ناجحة..اريد ان اقتنع بذلك بدوري..كما كنت اقول..احاول التأقلم على الاوضاع الجديدة ويبدو لمن حولي اني انجح...ولكني افكر كثيرا في انه من المحزن ان انسى..ان ادفن الذكريات وكأنها لم تكن..ان اعتاد على النسيان والتظاهر بالتشبث بالامل والفراغ...من القاسي حقا ان لا يصيبك الحنين لشئ ما او لشخص ما...فتستمر الحياة كأنها تنتهي ببطئ...من القاسي حقا ان تنتهي الحياة وهي مازلت مستمرة


مع محاولة التأقلم والاعتياد يأتي الصمت والفراغ...ومع محاولة التأقلم والاعتياد يأتي البحث عن الدفء الذي لايتدخل في محاولة التأقلم بالسلب..ذلك الدفء الذي يحيي الذكريات..ذلك الدف الذي كنت تشعر به فيما مضى ولم يعد من حقك ان تشتاق اليه بعد الان...لذلك تبحث عن بديل ولكنك لا تجد واحد


لا ادري ان كان النسيان هو ان تنسى انك نسيت او ان تنسى ان تتذكر....ارى ان الكلمات تلعب معي العاب قاسية لا قبل لي بها...تتفنن في بعثرتي والقضاء على ماتبقى لي من منطق وعقل


ان تعتاد..وتتكيف..معنى ذلك ان كل الموسيقى التي احببتها في يوم من الايام ستدفن حتى تصل الى مركز الارض..وكل الرسائل ستحترق حتى تصبح رماد..وكل الكلمات ستصبح مجرد كلمات..كأي كلمات...ستفعل كل ذلك بارادتك الحرة وانت تردد مع نفسك ان كل شئ بخير...ولكن المحزن حقا ان كل شئ سيكون بخير فعلا..لا ادعاء هنا ولا تمثيل ولا كذب...ستكون بخير


محاولة ليست اخيرة ولكنها يائسة تتظاهر انها تتشبث بالامل للتأقلم..للتعود..للتكيف...للحياة....لتعود الاشياء كما كانت او لتعود قريبة مما كانت...محاولة لكي لا تسترعي المحادثات القديمة انتباهي...محاولة لكي لا انظر الى الصور القديمة...محاولة لكي لا ابحث عن الاسباب..ببساطة لان كل ذلك اصبح عبث..مجرد عبث


بمنطق الطفلة الساذجة العنيدة التي تصر على معارضة العقل والمنطق اصر على التعلق في حبال الامل


من قال ان التأقلم سهل...يالي من طفلة ساذجة عنيدة

6 comments:

Eman Eltaher said...

وحشتيينى بجد ووحشتنى كلماتك و بوستاتك

شئ فيهم بيحسسنى كاإنى أنا اللى بكتب مش انتى
أو كإنك بتتكلمى عنى مش عنك
و يتهيالى انى كنت تايهة ف إنى أعبر عن حالى وطلبت مساعدتك عشان تعبرى بإسلوبك الشخصى

سبحان الله بجد

أحلى حاجة انه حتى نهاية البسوت بتاعك بيعبر عن نهاية مظبوطة اوى ليا
انى طفلة اوى و ده للغريب اوى سبب نقد صديقات كتير
انى لازم أعقل و أكبر
عشان الدنيا مينفعش معاها كده

ياللا الحمد لله على كل شئ
و اهو الواحد عموما مصيره هيكبر و ينضج و تنضج معاه كل مشاعره و احاسيسه و عواطفه

و بكرة ان شاء الله أحلى

(عشان برضه انا زيك عايشة للأمل و نحمد ربنا اننا موصلناش لليأس )

أنا جييييييييييت أهو

يارب متكونيش نسيتينى اوى
او على الأقل تكونى افتكرتينى دلوقتى

إيمى

كلام حسام said...

من قال ان التأقلم سهل
!
عجبني اوي صور الافلام لانها المفضلة لدي

حمامة said...

لا اجرؤ على فقدان الامل..ابدو حزينة نعم...ولكني لا افقده

شجاعة بجد احييكي عليها


لا ادري ان كان النسيان هو ان تنسى انك نسيت او ان تنسى ان تتذكر


( ان تنسى ان تتذكر )

ده الأصح


حمدلله ع السلامة :)

يمامة شاردة said...

طيب ليه اعتبرتي التشبث بالأمل سذاجة؟

مش يمكن بكرة أحلى؟

انتي مش عدت عليكي أيام_اتكلمتي عنها_ كانت أحسن من اللي قبلها؟

إذن فيه أمل يكون الجاي أفضل!

............

و كل ده ماينفيش إن التأقلم صعب جدا .. بس في النهاية .. بيحصل!

momken said...

حلو اوى البوست ده يا بيسو
جه فى وقته بالظبط
تسلم ايدك
منتهى الجمال والحكمه

انا جاى اعيد عليكى واقولك كل سنه وانتى طيبه وبالف خير

تحياتى

basma saghir said...

ايمان
بحاول اتمسك بيه على قد ما اقدر دايما..اصلك لو فقدتي الامل هتعيشي ازاي؟...مينفعش خالص
لألأ انا عمري مانسيتك خالص..بالعكس كنت مفتقداكي جدا..حمد لله على سلامتك

شملولي بن سحلولي
اتفضلها :)

حمامة
ازيك يا حمامتي عاملة ايه
انا بقى نفسي في الاصح ده..نفسي اي انسى ان اتذكر دي
الله يسلمك

يمامة
مش عارفة ليه دايما بتيجي بعد حمامة..هو في صلة قرابة :)
الايام في هبوط وصعود..ويمكن انا بدلع مش اكتر ويمكن الاحساس باليأس عندي بيجيلي اسرع من غيري...يمكن حاجات كتير
بس برضو هتأقلم..عارفة ليه. علشان مش قدامي حل تاني :)

ممكن
جاي في وقته ليه بقى...اوعى تكون زيي لاسمح وبتيأس بسرعة ولا حاجة
عموما...رمضان جاي والخير كله جاي معاه..وكل سنة وانت طيب